Cookies

BOSON gebruikt cookies om uw surfervaring te verbeteren.

Boson Blog Post Profielen

De 6 skills van een slimme content marketeer

Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een content marketeer, ziet een ontluisterend lijstje: journalist, marketeer, projectmanager, cijferanalist, trendwatcher, softwarekenner en nog meer. Zijn contentmarketeers übermarketeers die eigenlijk niet bestaan?

    De 6 skills van een slimme content marketeer

    Over het ideale profiel van de content marketeer bestaat al enkele jaren grote eensgezindheid. Het is een type marketeer die enerzijds sterk staat op vlak van journalistiek en redactie en dat in verschillende media. Anderzijds is het ook een volbloed marketeer die erin slaagt om met heel andere wapens dan de traditionele vakgenoten de advertentiedoelstellingen van zijn bedrijf waar te maken.

    Skill 1: Consumentenkenner

    In de dwarsdoorsnede van die twee ‘stielen’, zit één grote gemeenschappelijke noemer. Zowel de ‘journalist’ als de ‘marketeer’ houden ervan om hun doelgroep te doorgronden. Dat betekent: weten welke info je publiek nodig heeft en welke behoefte je daarmee invult.

    Vanuit die grote drijfveer van de contentmarketeer zijn de voorbije jaren enkele heel gerichte en bijkomende skills aan belang gaan winnen. Net die skills maken van de contentmarketeer een heel veelzijdig iemand.

    Skill 2: Touchpointkenner

    Zo’n extra skill is het doorgedreven inzicht in waar je in contact komt met je doelgroep. Toegegeven, marketeers in het algemeen staan maar beter sterk op dat vlak, maar voor de contentmarketeer is de specifieke koppeling met de informatiebehoefte belangrijk.

    Wie een contentmarketeer in de arm neemt, heeft nood aan iemand die begrijpt welke informatiebehoeften je publiek heeft en op welke touchpoints je het best kan inspelen om daarop te antwoorden. De contentmarketeer moet paid, owned en earned media kunnen selecteren en inzetten in functie van hoe de voorkeuren van het publiek evolueren.

    Skill 3: Schrijver-regisseur

    Schrijver-regisseur is een nog te eenvoudige samenvatting om aan te geven dat een contentmarketeer met verschillende types content overweg moet kunnen. Het is niet verboden om bijvoorbeeld gepokt en gemazeld te zijn in bijvoorbeeld geschreven content, maar het is noodzakelijk om te weten hoe een kwalitatieve video, infographic of foto eruitziet.

    Daarbovenop moet de contentmarketeer bovenal in staat zijn om de visie en strategie van de onderneming uit te dragen. Hij kan niet elk content asset eigenhandig produceren, maar moet wie dat wel doet keer op keer de juiste kant uitsturen.

    Skill 4: Meetbeest

    Vergeleken met vijftien jaar geleden heeft wie content maakt vandaag een uitermate breed pallet aan meetmogelijkheden ter beschikking. Een contentmarketeer moet helder zien in wat je KPI’s zijn en welke metrics je op de wereld loslaat om in te schatten of je je doelen haalt.

    Bovenal moet hij in staat zijn om die inzichten terug te koppelen naar het strategisch traject en naar het productieproces. De data zijn er niet zomaar: de contentmarketeer moet ze kunnen inschatten, de strategie evalueren en bijvoorbeeld andere keuzes maken op vlak van inhoudelijke invalshoeken of gekozen touchpoints.

    Skill 5: Computernerd

    Net zoals de contentmarketeer niet elk content asset zelf zal produceren, kan hij ook niet elk metric zelf meten, elk mailcampagne manueel opzetten of bij elke tweet op verzenden duwen. Een contentmarketeer moet – zeker nu de volumes aan content toenemen – in staat zijn om met marketing automation software de contentdistributie en –analyse te verbeteren. Zonder daarbij de persoonlijke touch te laten verwateren.

    Skill 6: Trendwatcher

    Last but not least mag de contentmarketeer niet verdrinken in het beheren van de contenttrein of in het automatiseren ervan. Contentmarketing evolueert snel en de stuurman moet weten wat er op de onderneming afkomt. Hoe pakken concurrenten het aan?

    Maar ook: hoe gedraagt mijn onderneming zich als contentproducent? Schuilt er een nieuw business model in wat het bedrijf doet? Wat als anderen je content willen kopen of errond willen adverteren? Of nog: hoe ga je om met de content overload? Welke nieuwigheden zijn contentbudget waard en welke niet? Een contentmarketeer leeft maar beter niet met zijn of haar hoofd in de wolken.

    Zoveel skills … een übermarketeer?

    Loop heen, deze man of vrouw bestaat niet. De discipline is nog te jong en zelfs ervaren rotten beheersen niet al deze skills tot in de puntjes. Kan je als contentmarketeer dan nooit je taak perfect uitvoeren? Toch wel. Je kan ze laten uitvoeren. Ofwel door gaandeweg je team te versterken, zoals het hoort met mensen die beter zijn dan jezelf in één van de bovenstaande skills.

    De contentmarketeer is sowieso al een spilfiguur, tussen de geledingen van zijn onderneming, maar hij hoort het ook te zijn tussen al die mensen rondom hem met verschillende vaardigheden complementair aan de zijne. Daarmee kan een contentmarketeer het verschil maken: hij zet de lijnen uit, hij benut zijn eigen talenten en hij zoekt als de beste mensen met sterke talenten om uitstekende contentmarketing af te leveren.


    Image: free whitepaper: "how to find a digital contant sparring partner." Download now

    Gerelateerd posts

    Boson Blog Post Pijlers

    Content marketing werd een begrip en intussen bloggen, mailen, Facebooken,... we er met zijn allen vrolijk op los. Maar wat als je management vraagt: "Zeg, die content marketing... wat levert dat nu eigenlijk (geldelijk) op"? Het is een vraag waar menig marketeer vandaag zijn of haar tanden op stukbijt.

    Boson Blog Post Profielen

    Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een content marketeer, ziet een ontluisterend lijstje: journalist, marketeer, projectmanager, cijferanalist, trendwatcher, softwarekenner en nog meer. Zijn contentmarketeers übermarketeers die eigenlijk niet bestaan?

    Boson Blog Post Objectives

    Vraag je je ook wel eens af waarom content marketing het zo goed lijkt te doen voor sommige bedrijven - maar weinig lijkt op te leveren voor andere? Ben je benieuwd naar de reden waarom ogenschijnlijk fantastische content weinig oplevert als het op sales resultaten aankomt?