De 3 pijlers van succesvolle content marketing
Feit: De content marketing speeltijd is voorbij.
Nu organisaties hun eerste experimentele online contentfase achter de rug hebben, vraagt executive management steeds vaker naar de financiële return van de content marketing efforts.
Intussen blijken zelfs de meest savvy content marketeers zijn er niet toe in staat de financiële impact met bestaande tools/reporting te bewijzen en/of hun efforts te optimaliseren.
En dat is problematisch.
Probleem: we staren ons blind op vanity metrics in de reporting...
Followers, shares, pageviews zijn vanity metrics, betekenisloze metrics die niet actionable zijn: ze helpen ons niet om degelijke en financieel onderbouwde optimalisatiebeslissingen te maken.
We moeten dringend op zoek naar ‘actionable metrics’ voor content marketing, metrics die wat je doet linkt aan de financiële return die je eruit haalt:
- Hoe win/verlies je revenue
- Hoe win/verlies je klanten
Die zullen (content)marketeers ertoe in staat stellen gefundeerde beslissingen te maken ivm de optimalisatie van hun content marketing activiteiten, budgetten en resources.
Nood: zoektocht naar actionable metrics voor content marketing.
Laten we er even vanuit gaan dat high-level 3 parameters zijn die bepalend zijn voor het succes van je content marketing activiteiten
- Relevantie (connect): erin slagen in te spelen op de noden van prospecten
- Differentiatie (convert): erin slagen een onderscheidend verhaal te brengen tov concurrentie
- Performance (close): erin slagen prospecten tot inschrijving, aankoop te laten overgaan
En zoektocht naar actionable metrics voor deze 3 parameters, vraagt om inzicht in waarom en wanneer een bepaald type consument iets relevant, onderscheidend en vooral klikkenswaardig (soft of hard conversie) vindt.
En dus?
We hebben besloten onze tanden hierin te zetten. BOSON is op dit punt hard aan het werk om dit voor de retail sector in kaart te brengen. Nadien komen ook andere sectoren aan de beurt.
Geïnteresseerd in dit onderzoek? Geef ons dan zeker een seintje en wij komen het graag eens toelichten. Altijd geïnteresseerd om hierover te sparren met slimme marketeers!