Cookies

BOSON gebruikt cookies om uw surfervaring te verbeteren.

Boson Blog Post Objectives

7 slimme content marketing doelstellingen 'that matter'

Vraag je je ook wel eens af waarom content marketing het zo goed lijkt te doen voor sommige bedrijven - maar weinig lijkt op te leveren voor andere? Ben je benieuwd naar de reden waarom ogenschijnlijk fantastische content weinig oplevert als het op sales resultaten aankomt?

    7 slimme content marketing doelstellingen 'that matter'

    07 Nov 2017

    "Content is king" is een vreselijk online cliché dat we nu al jaren onder de neus gedrukt krijgen. Maar dat cliché is fout, en dat is het altijd geweest. Content - hoe leerrijk, creatief, onderhoudend, innovatief ook - is an sich gewoon content. Het zal weinig opleveren voor je merk of organisatie tenzij je één cruciaal ding toevoegt...

    Je content marketing activiteiten zijn betekenisloos zonder heldere achterliggende doelstelling(en).

    Wat maakt content marketing succesvol?

    Om content marketing te laten renderen moet je eerst een duidelijk zicht hebben op je bedrijfs-, marketing- en communicatiedoelstellingen. Alleen dan zal je ertoe in staat zijn content te creëren die richting geeft en (financiële) waarde voor je bedrijf creëert.

    Je blog posts, white papers, sociale media en email activiteiten maken idealiter deel uit van een groter framework. Een strategisch framework dat je zal toestaan het maximum uit je tijd en harde werk te halen.

    Aan de basis van elk contentstrategisch framework liggen heldere doelstellingen. Onderaan vind je de 7 doelstellingen die de basis kunnen vormen van elk effectief content marketing plan.

    Hoewel er meestal 2 of 3 relevant zullen zijn voor jouw bedrijf, adviseren we om er elk jaar 1 of maximum 2 uit te halen en er gefaseerd op te focussen. Als je door de lijst gaat, sta dan even stil bij welke toepasbaar zijn voor je eigen content marketing verhaal.

    Doelstelling #1: Creëer vertrouwen bij je doelgroep 

    Dit is de vaakst gebruikte content marketing doelstelling. Je content zal door je doelgroep als geloofwaardig worden beschouwd als je je de moeite neemt om te bedenken wat zij binnen jouw domein als nuttig, relevant en waardevol beschouwen.

    Ze zullen inzien dat je het onderwerp kent en een zicht krijgen op wie je bent en wat het zou kunnen zijn om met je in zee te gaan. En dat creëert vertrouwen. Vertrouwen is waar je verhaal begint, maar laat het vooral daar niet eindigen. Combineer het bijvoorbeeld met doelstelling 2.

    Doelstelling #2: Trek prospecten aan

    We kregen het allemaal met de soeplepel ingegoten toen door Mr. Godin toen we nog een marketing-baby's waren: You have to be remarkable.

    Zorg ervoor dat je content zo onweerstaanbaar dat het een ware magneet is voor link clicks, social media sharing en conversatie. Waarom? Heel erg eenvoudig, dat is hoe mensen je vinden. Hoe geweldig je huidige klanten ook zijn, je hebt een constante stroom van nieuwe prospecten nodig om je bedrijf gezond te houden.

    Wat we met 'onweerstaanbaar' willen zeggen, zullen we duidelijk maken in een volgende blog post, maar laat ons twee dingen duidelijk stellen (op basis van feedback van onze klanten):

    • We hebben het hier niet over clickbaits, foto's van baby's of poezen.
    • Ook weinig sexy sectoren kunnen onweerstaanbare content maken.

    Doelstelling #3: Krijg inzicht in de frustraties van je prospecten en klanten

    De meest duurzame bedrijven van onze tijd, gedijen omdat ze erin slagen problemen op te lossen. Ze lossen gezondheidsproblemen, geldproblemen, milieuproblemen of 'Wat-moet-ik-vanavond-koken'-problemen op.

    Pas wanneer je de frustraties van je doelgroep begrijpt, zal je inzien hoe je hen kan helpen - en ziedaar de kern van je content marketing plan.

    Strategische content duikt in de problemen waarmee je doelgroep geconfronteerd wordt: Wat beangstigt hen? Waar krijgen ze het van op hun heupen? Waar liggen ze 's nachts van wakker?

    Aan de basis van elk slim content marketing plan liggen de vragen van je doelgroep. Vragen die binnenkomen de klantendienst, je sales mensen, sociale media, e-mail,... Zijn die problemen nog niet duidelijk, breng ze dan in kaart door een bedrijfsoverkoepelende plan om via je sales, marketing, customer service departementen de juiste informatie te pakken te krijgen.

    Doelstelling #4: Illustreer de voordelen

    Maar daar houdt het natuurlijk niet bij op. Vervolgens gaan we op zoek naar manieren om via services en content marketing oplossingen te vinden voor die problemen. Technieken, tips & tricks, methodes, een plan van aanpak

    Je “7 manieren om probleem x op te lossen” :-) post toont de voordelen van je aanpak. Het illustreert hoe je hun problemen oplost en toont je doelgroep wat de voordelen zijn om met jou in zee te gaan.

    Strategische content vertelt je doelgroep niet enkel “Mijn product is een goede manier om je probleem op te lossen.” Het toont ze ook hoe. En dat is een basistechniek om je prospecten over de content streep te halen.

    Doelstelling #5: Verhoog je klantentrouw

    Dit is één van onze favorieten. De meeste bedrijven werken hard aan het aantrekken van nieuwe klanten, maar verliezen uit het oog dat het grootste groeipotentieel vaak ligt in de uitbouw van een betere relatie binnen het huidige klantenbestand.

    Een constante instroom van aanbevelingen en herhaalaankopen door vaste klanten is de graadmeter van een gezond bedrijf. Bedrijven die beslissen om content marketing enkel in te zetten voor bestaande klanten - en dus niet voor het aantrekken van nieuwe klanten - zullen hiervan heel snel de vruchten gaan plukken.

    In een toekomstige blog post gaan we verder in op hoe je dat het beste aanpakt.

    Doelstelling #6: Test innovaties

    In een snel veranderende wereld met terecht meer veeleisende klanten, is innovatie key. Content marketing is een uitstekende manier om nieuwe ideeën uit te testen en te finetunen.

    Denk je erover om je product of dienst te herpositioneren? Wil je je USP gaan herdefiniëren? Heb je een nieuw/toekomstig probleem gespot dat je voor je doelgroep kan oplossen?

    Geef die ideeën een plaats in je content kalender en kijk hoe mensen reageren. Waar worden ze enthousiast van? Wat zal hen worst wezen? Een dergelijke aanpak zal je toelaten op een laagdrempelige en gesegmenteerde manier ideeën uit te testen.

    Doelstelling #7: Zorg ervoor dat Google je graag gaat zien

    Veel content creators zijn er tot op heden nog steeds van overtuigd dat dit reden #1 is om content te creëren. Echter, als je deze doelstelling te hoog op je lijst zet of niet correct inschat, zal je streven naar die hoogste plaats in de Google zoekresultaten op een sisser uitdraaien. De reden: zoekmachines vinden je enkel waardevol als je lezers je waardevol vinden.

    Zoekmachines gaan op zoek naar content die het goed doet bij de gebruikers van Google. Als je erin slaagt dat type content te creëren, is je SEO-gevecht al voor 90% gestreden.

    Zet dus de eerste 6 content marketing doelstellingen bovenaan je lijst, de zevende is een kwestie van relatief eenvoudige zoekmachineoptimalisatie.

    En nu jij?

    Heb je al bepaald wat voor jou de voornaamste content marketing doelstelling is? Is er nog een doelstelling die je mist in onze lijst? Wil je meer informatie of voorbeelden/cases bij de genoemde doelstellingen? Of focus op een bepaalde sector/thematiek? Laat het ons dan zeker weten!

    Gerelateerd posts

    Boson Blog Post Pijlers

    Content marketing werd een begrip en intussen bloggen, mailen, Facebooken,... we er met zijn allen vrolijk op los. Maar wat als je management vraagt: "Zeg, die content marketing... wat levert dat nu eigenlijk (geldelijk) op"? Het is een vraag waar menig marketeer vandaag zijn of haar tanden op stukbijt.

    Boson Blog Post Profielen

    Wie vandaag kijkt naar de skills die bedrijven zoeken in een content marketeer, ziet een ontluisterend lijstje: journalist, marketeer, projectmanager, cijferanalist, trendwatcher, softwarekenner en nog meer. Zijn contentmarketeers übermarketeers die eigenlijk niet bestaan?

    Boson Blog Post Objectives

    Vraag je je ook wel eens af waarom content marketing het zo goed lijkt te doen voor sommige bedrijven - maar weinig lijkt op te leveren voor andere? Ben je benieuwd naar de reden waarom ogenschijnlijk fantastische content weinig oplevert als het op sales resultaten aankomt?