Cookies

BOSON gebruikt cookies om uw surfervaring te verbeteren.

Worth Seeing

5 tijdloze manieren waarmee je de aandacht van je doelgroep grandioos kan verdienen


5 tijdloze manieren waarmee je de aandacht van je doelgroep grandioos kan verdienen

10 Apr 2019

"Most content is completely invisible because it's not worth seeing." Brian Clark van Copyblogger schreef deze wijze woorden een tijdje geleden neer in antwoord op een commentaar op zijn blogpost.

Auw, dat doet zeer. Maar lik op stuk voor het soort marketeers die bij hoog en bij laag blijven beweren dat 'snackable content' 'the way forward is' omdat mensen online intussen een aandachtsspanne zouden hebben die korter is dan die van een goudvis.

Het is niet altijd fijn om dat te horen, maar er is geen ontkomen aan. Als je in 2019 nog wil gezien worden, dan moet je er in slagen om uit te stijgen over een enorme stortvloed aan dungespoelde, middelmatige content die vandaag onze inboxen en social feeds overspoelt. En dan kunnen 'snackable content', kortzichtige 'growth hacks' of 'automation technieken' een tijdelijke oplossing bieden voor je probleem, maar daarmee pak je de essentie niet aan: je boodschap, je verhaal, je ambitie.

Het is onze missie bij Boson Content om bedrijven en organisaties te helpen om exact dat te doen: te kijken naar hoe je je merkverhaal vertaalt naar een contentstrategie die relevant, onderscheidend en vooral performant is.

Hieronder vind je vijf manieren waarop je content kan gaan creëren die het waard is om te zien - en voor terug te keren.

#1. Alleen dodelijke nieuwsgierigheid kan je redden

Einstein.jpg#asset:294

Content wordt gemaakt om een doelpubliek te bedienen.

Dat betekent dat we er moeten toe in staat zijn ons helemaal in te leven in onze doelgroep. We zien het nog al te vaak bij nieuwe klanten: doelgroepen die werden vervat in personae oefeningen die enkel gebaseerd werden op sociodemografische gegevens of die bijeengebrainstormd werden in een of andere personae workshop die helemaal niet onderbouwd werd door kwalitatief of kwalitatief onderzoek. "Want we hebben hier geen tijd voor" of "we kennen onze doelgroep heus wel". En dààr, exact dààr heb je dan eigenlijk je content battle met de concurrentie al verloren. 

Goeie contentstrategen vragen zich allereerst af wat hun doelpubliek zich afvraagt. Dat doe je door onderzoek, niet alleen naar kwantitatieve data maar vooral ook naar kwalitatieve informatie rond gedragspatronen. Dat vraagt om wat effort en oefening met modellen als bijvoorbeeld dat van Sue Amsterdam, maar geloof me vrij, it means all the difference in the end.

Afbeeldingsresultaat voor sue amsterdam influence framework

Ben je niet in de mogelijkheid om surveys, focusgroepen te organiseren bij je doelpubliek, ga dan ten rade bij die mensen die het dichtste bij je doelpubliek staan, dat zijn vaak je sales mensen of klantendienst.

#2. Denk als een fictieschrijver

Saaie content heeft zijn plaats. Er is een rol weggelegd voor droge lijsten facts en features.

Die plaats is Wikipedia. Niet je blog, niet je videokanaal, niet je podcast.

Als je er wil in slagen je content te laten bekijken, lezen en beluisteren, bestudeer dan de technieken die fictieschrijvers gebruiken om meer leven in je verhaal te krijgen.

  • Bestudeer populaire films om ideeën te krijgen over hoe je je lezer, kijker, luisteren al vanaf je eerste zin helemaal binnentrekt in je verhaal
  • Onderzoek hoe romanschrijvers erin slagen hun lezers zichzelf helemaal te laten identificeren met een van de karakters uit hun boek
  • Beluister hoe grote liedjesschrijvers erin slagen om met één goedgemikte frase of metafoor een complexe of emotionele boodschap over te brengen

Natuurlijk beheersen fictieschrijvers ook als geen ander de kunst om een van de oudste en meest effectieve communicatietechnieken ooit in te zetten: storytelling.

#3. Vertel een beklijvend verhaal

Het menselijk brein kan zeer moeilijk weerstaan aan een goed verhaal. Lees daaromtrent zeker deze interessante blog post over de noodzaak van merken om aan storytelling te doen.

Van moppen, over korte sketches tot uitvoerige case studies, een verhaal brengt je werk tot leven en helpt je doelpubliek om echt te begrijpen wat je probeert over te brengen.

Telkens weer zien we dat die merken die de kunst van het storytellen beheersen (we denken nu meteen aan merken als Patagonia of - recentelijk in België - ook EG) ook incrementeel sales weten te behalen uit hun content marketing efforts.

#4. Begeleid je doelgroep op zijn pad

Al te vaak zien we dat content enkel en alleen om mensen te entertainen. Maar dat is niet waar het in content marketing over gaat. Content marketing moet ertoe in staat zijn een verandering in mindset (bijv: als ik een probleem heb kan ik bij jou als merk terecht) of gedrag te bewerkstelligen (bijv: ik vertrouw jou als merk en wil voor het eerst bij jou kopen).

Daartoe moet je in alles wat je bedenkt en produceert telkens weer nadenken: welke verandering  in mindset of gedrag wil bewerkstelligen bij het lezen, bekijken, beluisteren van mijn content?

Content marketing moet er in slagen zijn doelpubliek naadloos door een journey van ontdekking, begrip en groei te leiden. Alleen dan is het in zijn opzet geslaagd. Alleen dan zal je content je doelpubliek ook door je sales funnel halen en weten te overtuigen met jou in zee te gaan.

Daartoe volgt je in je verhaal best een vast stramien en zijn er 7 unieke beïnvloedingsprincipes die je doelpubliek ervan moeten overtuigen te doen wat je graag zou willen dat ze doen:

  • Een bijzonder verhelderende, met cases doorspekte blogpost, maar ook lange blogpost (dus lees 'em als je even wat meer tijd hebt), is deze van Copyblogger
  • Lees daaromtrent ook dit boek van de onovertroffen Dave McKinsey
  • Bij Boson Content hanteren we daarom bij elk stuk content dat we willen gaan produceren een content ID, een uniek paspoort dat heel helder stelt, wat de functie van dat stuk content is in de sales funnel.

#5. Bied een oplossing aan

De meest succesvolle bedrijven bieden oplossingen aan voor échte problemen. Dat je content deel uitmaakt van het pad om dat probleem op te lossen, lijkt nogal wiedes. Eens we de aandacht hebben van onze doelgroep door slimme storytelling, gaan we ze dus helpen bij het oplossen van dat probleem.

Merken moeten er daartoe echt bereid zijn educatieve, inspirationele, aspirationele content aan te bieden door waarmee ze geïnformeerd kunnen gaan nadenken over mogelijke oplossingen voor dat probleem.

Welke content voor welke doelgroep zal moeten worden aangemaakt om te overtuigen, wordt vastgelegd in de 'intent strategie', de strategie die vastlegd wie op welke manier zullen helpen. Meer informatie over de intent strategie vind je in deze blogpost van Content Marketing Institute.

Kortom: als je doelgroep ergens pijn heeft (en we hebben met zijn allen wel ergens pijn), steek dan als merk de hand uit om ze beter te maken.

Soms zal dat gratis advies zijn. Soms is een betalend product of dienst een oplossing.

Als je content er niet op gericht is om je doelgroep beter te maken, waarom zou je er dan als merk tijd en geld in steken? En waarom zou je doelgroep er dan energie in steken je content te consumeren?

En jij?

Wat is jouw manier om content het bekijken, lezen en beluisteren waard te maken? Laat het ons zeker weten.

Voor alle opmerkingen, tips en vragen bij deze blogpost, 1 adres: geerlinde@bosoncontent.be.